Het maken van keuzes is vaak moeilijk. Niet alleen voor mensen, maar ook voor overheden en bedrijven. Dat laatste merkt illusionist Niels Houtepen geregeld bij zijn succesvolle theatertour CHOICE. In deze avondvullende show deelt hij zijn eigen zoektocht naar persoonlijk leiderschap en de worsteling die onlosmakelijk met het maken van keuzes op dit vlak verbonden is.
De respons uit de verschillende theaterzalen is verrassend vaak hetzelfde: mensen herkennen de innerlijke strijd als geen ander en dan met name ook in hun professionele leven. Een veelgehoord commentaar: “Deze show zouden mijn collega’s moeten zien!”
Niels weet na de enthousiaste commentaren genoeg en introduceert op veler verzoek een speciale uitbreiding op CHOICE voor de zakelijke markt. Want: “Regie nemen over de keuzes en ambities in je persoonlijke leven is al moeilijk genoeg. Ze durven uitspreken binnen een organisatie is nóg lastiger.”
Twee werelden die samenkomen
Met ruim 100 keynote sessies en voorstellingen op jaarbasis staat Niels veel in contact met professionals en ondernemers. Vorig jaar werd de illusionist nog uitgeroepen tot tweede meest geboekte spreker van Nederland door Quality Bookings.
Toch is het bijzonder hoe een voorstelling over een persoonlijke fascinatie kan uitmonden in een maatwerk show voor het bedrijfsleven, zo erkent ook hij. Het privéleven en professionele leven van mensen blijkt volgens hem meer met elkaar vervlochten te zijn dan vaak gedacht:
“Persoonlijk leiderschap is in het bedrijfsleven erg actueel. Durf is hierbij vaak het sleutelwoord. Durven vertrouwen op je eigen intuïtie en het durven benoemen van je dromen en ambities. Als medewerker kun je de omzetgedreven doelstellingen van het bedrijf waarvoor je werkt vaak zo opdreunen. Maar de waarde van geld wordt slechts bepaald door dat wat we er vervolgens mee doen. Want wat wil je eigenlijk zelf en welke keuzes moet je daarvoor maken? Dat is een vraag waarvan het antwoord vaak leidt tot twijfel, schaamte en de angst om het uit te spreken.”
Leven en kiezen in het nu
De bekende filosoof Jean-Paul Sartre zei het al: kiezen is een moeizaam proces, omdat je vecht tegen de visie van anderen over jezelf. En tegen de onzekerheid over de toekomst. Want hoe pakken de keuzes die je nu maakt, uit over een jaar? En hoe ga je om met eventuele risico’s?
Niels: “Deze tweestrijd zorgt dat veel managers en zelfs ondernemers keuzes liever voor zich uit schuiven. Maar tijd is de grootste illusie. In mijn voorstellingen komt het NU regelmatig naar voren, omdat dit het enige moment in tijd is dat echt bestaat. Verleden en toekomst bestaan alleen in onze gedachten, die ons gijzelen en kunnen belemmeren om in het huidige moment te leven.”
Illusie in het bedrijfsleven
Toch komen illusies ook van pas om de realiteit – en daarmee persoonlijk leiderschap – op een andere manier te benaderen. Niels maakt zakelijke professionals daarom graag een illusie rijker. “Als illusionist en ondernemer heb ik opvallend veel gemeen met menig professional in het bedrijfsleven. De toeschouwer van mij als illusionist is de klant van de professional.
Misschien is het daarom dat mijn beroepsmatige technieken zeer effectief zijn voor ondernemers en hun medewerkers. We delen namelijk een vergelijkbaar doel: toewerken naar een staande ovatie van de doelgroep of het publiek. In het bedrijfsleven vertaalt zich dat bijvoorbeeld naar een prachtige opdracht, bijzondere deal of nieuwe klant.”
Keuzes maken als professional
De zakelijke variant op CHOICE wordt volgens Niels een voorstelling die je als bedrijf of organisatie voor een vast bedrag kunt boeken. Deze gaat hij dit jaar nog spelen. “Het wordt een volwaardige interactieve theatervoorstelling die ik op locatie kan geven. De aangepaste lengte van 60 of 90 minuten (in plaats van 30 of 45, red.), de unieke boodschap en het maatwerk format zorgen ervoor dat bedrijven en organisaties veel uit deze show kunnen halen.
Persoonlijk leiderschap is namelijk een belangrijke basis voor geluk – zowel zakelijk als privé. Dit thema speelt onbewust een grote rol in mijn verschillende illusies en interactieve mind-experimenten. Daarom is het speciaal om te zien dat mensen deze zo inspirerend vinden.
Blijkbaar draag ik hiermee bij aan een stukje bewustwording op dit vlak en dat ervaar ik als super waardevol. Er is namelijk niets mooiers dan mensen in hun kracht zetten. Vaak zie ik mensen in mijn voorstellingen vanuit de schaduw in het licht stappen. Dat zijn magische momenten!”
Meer weten? Informatie over de zakelijke voorstelling van Niels Houtepen is op te vragen via sprekersbureau Quality Bookings.